איך מרימים סטארט אפ ללא סיוע ממשקיע?

4.8 (95.56%) 9 votes

אלעד עדן מסביר על הקושי בגיוס משקיעים לסטארטאפיםיש לכם חזון שישנה או ישפר את הדרך בה העולם רגיל לפתור בעיה קיימת. אתם יודעים שזה הסטארט אפ שעשוי לבצע את האקזיט הגדול הבא, אך חסרים את המימון הדרוש לפיתוח הסופי של המוצר?

נכון, תוכלו לערוך מצגות ולפנות למשקיעים שונים, לחפש אנג'ל שיאמין בכם או לקחת הלוואה גדולה ולהתחיל בעצמכם, אך יש גם דרכים אחרות להרים סטארט אפ, ללא הסיוע הפיננסי של משקיע כלשהו. קיבלנו קצת טיפים מאלעד עדן, בעל וותק וניסיון בנדל"ן מסחרי וביזמות פינטק.

מכירה ישירה ללקוח עוד לפני שהפיתוח החל

אלעד עדן סיפר לנו קצת על השיטה: "אחת הבעיות הגדולות של סטארט אפים רבים היא גיוס המשקיעים. מכינים את הרעיון בקופסה יפה, עם מצגת מרשימה ועם סרטון וידיאו, ואז ניגשים לחפש מי יסכים לממן את הפיתוח.

כעת, משנמצא המשקיע, חברות סטארט אפ רבות מפסידות כבר בהתחלה נתח גדול מהרווח – משום שהמשקיע, זה ששם את כספו, מעוניין באחוזים ניכרים מהרווחים הצפויים כאשר הסטארט אפ מצליח או מבצע את האקזיט הראשון. כעת ננסה לחשוב על פתרון אחר".

מה אם מציגים את הפתרון ישירות ללקוחות ונותנים להם לרכוש את המוצר עוד בשלב הפיתוח?

"בסופו של יום", מסביר אלעד עדן, "הלקוח העיקרי של המוצר הוא הלקוח הסופי. הוא זה שישתמש בו בפועל.

בתחומים רבים, בעיקר בתוכנה, ניתן לערוך מצגת המסבירה את יכולותיו של המוצר, אך במקום לשווק את הרעיון למשקיע ששם את כספו ונהנה מהרווחים לאחר מכן – מוכרים את המוצר מראש, עוד לפני הפיתוח.

אלעד עדן מציע למכור את המוצר ישירות ללקוח הסופי עוד בשלבי הפיתוח

שיטה זו מאפשרת ללקוח לרכוש את המוצר במחיר נמוך יחסית, משום שאין משקיע שמעורב ומעוניין לקבל נתח מהרווחים, והלקוחות משמשים כגורם מממן לפיתוח".

עדן מסכם: "תחומים רבים מאפשרים לפתח מוצר לפי מודל של מימון על ידי לקוחות. הדבר דומה במקצת לאתרי מימון ההמונים הנפוצים היום, בהם הלקוחות מסייעים להשיג את ההון הראשוני לפיתוח מוצר חדשני מבוקש, והיזמים נהנים מהמוטיבציה לפתח מוצר שהפוטנציאל שלו בשוק כבר הוכח, ויש בידם את המימון להוציאו לפועל".